جایگزین‌های شیر

هر کسی که به شیر گاو حساسیت داشته باشد یا معده او نتواند لاکتوز داخل شیر را تحمل کند، یا حتی به دلایل اخلاقی یا محیط زیستی در نظر دارد از شیر گاو اجتناب کند، می‌تواند جایگزین‌های شیر استفاده کند. انواع مختلفی از شیرهای جایگزین مانند شیر بادام، سویا، نارگیل، بادام هندی و جو دوسر می‌توانند به جای شیر گاو مورد استفاده قرار بگیرند.

گفته می‌شود شیر سویای غنی شده با کلسیم، ویتامین آ و ویتامین دی بخشی از گروه غذاهای لبنی به شمار می‌روند، زیرا از نظر ترکیبات غذایی مشابه شیر هستند. سایر شیرهای تولید شده از گیاهان نیز ممکن است حاوی کلسیم باشند، اما نمی‌توان آن‌ها را جزء لبنیات دانست، زیرا مشخصات غذایی آن‌ها شبیه شیر سویا یا شیر گاو نیست و خواص شیر را ندارند.

شیر و سلامت استخوان‌ها

یکی از مهمترین خواص شیر که آن را به یک نوشیدنی مغذی تبدیل کرده، کلسیم موجود در آن است. کلسیم یک ماده مغذی مهم برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های قوی، بهبود حرکت عضلات و سیگنال‌های عصبی است. مقامات بهداشتی برای جلوگیری از شکستگی و پوکی استخوان، دریافت کلسیم کافی را توصیه می‌کنند. شیر منبع غنی از کلسیم را ارائه می‌دهد. برخی از تولید کنندگان شیر گاو را با ویتامین دی، یکی دیگر از مواد مغذی که برای سلامت استخوان‌ها مفید است، غنی می‌کنند.

شیر و سلامت قلب

شیر یک منبع خوب برای تامین پتاسیم است که می‌تواند به باز شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک کند. دریافت بیشتر پتاسیم و در عین حال کاهش سدیم (نمک) می‌تواند فشار خون را کاهش داده و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. بسیاری از افراد در ایالات متحده نیاز روزانه به پتاسیم که برای مردان 3500 میلی‌گرم و برای زنان 2600 میلی‌گرم است را دریافت نمی‌کنند.

سایر غذاهای سرشار از پتاسیم علاوه بر شیر شامل:

  • برگه زردآلو
  • پرتقال
  •  سیب زمینی
  •  گوجه فرنگی
  •  اسفناج
  •  موز
  • ماست
  • آلو بخارا

شیر گاو همچنین حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، بنابراین باید در مصرف لبنیات اعتدال رعایت شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی