طریقه تولید پنیر لیقوان

طریقه ی تولید پنیر لیقوان

برای تولید یک پنیر خانگی (پنیر لیقوان )خوشمزه ابتدا باید بدانید پنیر چیست و چطور تهیه می‌شود.

آذری‌های عزیز در تولید مواد غذایی خاص و خوشمزه حرف ندارند. یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم آنها در دنیای شکم، پنیر لیقوان است. پنیر خوشمزه‌ای که هم‌نشینی‌اش با نان سنگک، گردو، گوجه (این خیلی سلیقه‌ای است) و یک فنجان چای داغ، صبح‌تان را شاد و نورانی می‌کند.

  •  روش اول:

دستور تهیه پنیر لیقوان :

ابتدا شیر را در درون قابلمه ای بریزید سپس قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا شیر به دمای جوش برسد بعد از این که شیر جوشید شعله گاز را خاموش کنید و سپس ۳ قاشق سرکه را به شیر اضافه کنید و مخلوط شیر و سرکه را هم بزنید تا شیر نبرد.

اضافه کردن سرکه به شیر:

سپس مخلوط شیر و سرکه را در درون پارچه نازکی که در داخل آبکش قرار داده اید بریزید و پارچه را بر روی پنیر برگردانید.

ریختن مخلوط شیر و سرکه در درون پارچه برای تهیه پنیر لیقوان خوش طعم و خوشمزه می کند.

جسم سنگینی رابر روی پاچره قرار دهید تا آب اضافی پنیر از آن خارج شود می توانید بعد از مدت زمان ذکرشده پنیر را از درون پارچه بیرون آورید و بعد از قطعه قطعه پنیر آن را در درون آب نمک قرار دهید.

  • روش دوم:

دستور تهیه پنیر لیقوان :

برای آماده کردن پنیر خانگی تبریز  یا همان پنیر لیقوان ابتدا باید شیر پر چرب را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا دمای آن به ۷۵ درجه سانتیگراد برسد، سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید و شیر را به مدت ۱۵ دقیقه در این دما قرار دهید. پس از 15 دقیقه روی حرارت ملایم بودن، شیر را از روی شعله گاز بردارید و صبر کنید تا دمای آن به ۳۵ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند و  آرام آرام خنک شود.در همین حین که شیر شما در حال خنک‌تر شدن است مایه پنیر را داخل یک لیوان شیشه‌ای ریخته و با آب حل کنید. پس از مدتی زمانی که روی لیوان شما کمی کف نشست به این معنا است که مایه پنیر شما به عمل آمده است.حالا مایه پنیر را به شیر افزوده و هم بزنید. بعد از نیم تا یک ساعت شیر دلمه یا تکه تکه می‌شود و به مایه شیر خود را باید به شکل بریده بریده شده مشاهده کنید. در این زمان، شیر را اصلا تکان ندهید چون در غیر این صورت شیر دلمه نمی‌شود و پنیر به دست نمی‌آید.حالا در این مرحله باید پارچه نازکی را درون آبکش قرار داده و دلمه‌های شیر را به آرامی درون آن بریزید. سپس لبه‌های پارچه را گره بزنید و اجازه دهید تا دلمه‌های شیر شما در طول زمان تبدیل به پنیر شوند. پنیر را روی سطح صافی قرار داده و روی آن جسم سختی بگذارید تا آب آن خارج شود. پس از مدت زمان ۵ الی ۶ ساعت پارچه را باز کنید و پنیر را  برش بزنید.توجه داشه باشید که به مدت یک ماه پنیر را در آب نمک ۱۵% نگهداری کنید تا قابل استفاده باشد. چون پنیر روی آب نمک قرار می‌گیرد آن را درون ظرف در بسته بگذارید تافاسد نشده و کپک نزند. پنیر خانگی تبریز شما اماده است و حالا می‌توانید یک صبحانه خوشمزه با چای شیرین، نان سنگک داغ، پنیر لیقوان و سبزی و گردو داشته باشید، نوش جان!

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی