طرز تهیه پنیر لیقوان اصل

پنیر لیقوان اصل

پنیر لیقوان اصل از پنیرهای سنتی و پر طرف‌دار است که با شیر تازه گاو می‌توانید به‌سادگی آن را در منزل تهیه و به‌عنوان یک صبحانه خوشمزه با نان داغ و گردو و سبزی نوش جان کنید. که در این مقاله در مورد طرز تهیه پنیر لیقوان اصل برای شما صحبت خواهیم کرد

پنیر لیقوان محلی بین 3 ماه تا یک سال در آب‌نمک نگهداری می‌شود تا برسد و به‌عنوان چرب‌ترین پنیر سنتی ایرانی شناخته می‌شود.

میزان مصرف روزانه پنیر لیقوان اصل بهتر است در حد 1 – 2 واحد در روز باشد که هر واحد به‌اندازه یک قوطی کبریت است. حتماً 3 تا 4 ساعت قبل از استفاده پنیر را در آب جوشیده سرد قرار دهید که نمک اضافه‌اش گرفته شود.

پنیر لیقوان تبریز که به‌صورت محلی در روستاهای تبریز تولید می‌شود کاملاً ارگانیک بوده و یکی از سالم‌ترین پنیرهای سنتی است که می‌توانید در سفر به آذربایجان شرقی از روستاییان محلی خریداری نمایید.

طرز تهیه پنیر لیقوان اصل

مرحله اول

برای تهیه یک پنیر خانگی خوشمزه ابتدا باید بدانید پنیر چیست و چطور تهیه می‌شود. پنیرها انواع مختلف و متنوعی دارند که تهیه برخی از آن‌ها در خانه امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با کمی صبر، حوصله و دقت پنیر مورد نظرتان را در خانه آماده کنید.

برای آماده‌کردن پنیر لیقوان اصل یا همان پنیر لیقوان ابتدا باید شیر پرچرب را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا دمای آن به ۷۵ درجه سانتیگراد برسد، سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید و شیر را به مدت ۱۵ دقیقه در این دما قرار دهید.

مرحله دوم

پس از 15 دقیقه روی حرارت ملایم بودن، شیر را ازروی شعله گاز بردارید و صبر کنید تا دمای آن به ۳۵ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند و آرام، آرام خنک شود.

مرحله سوم

در همین حین که شیر شما در حال خنک‌تر شدن است مایه پنیر را داخل یک لیوان شیشه‌ای ریخته و با آب حل کنید. پس از مدتی زمانی که روی لیوان شما کمی کف نشست به این معنا است که مایه پنیر شما به‌عمل‌آمده است.

مرحله چهارم

حالا مایه پنیر را به شیر افزوده و هم بزنید. بعد از نیم تا یک ساعت شیر دلمه یا تکه، تکه می‌شود و به مایه شیر خود را باید به شکل بریده، بریده شده مشاهده کنید. در این زمان، شیر را اصلاً تکان ندهید چون در غیر این صورت شیر دلمه نمی‌شود و پنیر به دست نمی‌آید.

مرحله پنجم

حالا در این مرحله باید پارچه نازکی را درون آبکش قرار داده و دلمه‌های شیر را به‌آرامی درون آن بریزید. سپس لبه‌های پارچه را گره بزنید و اجازه دهید تا دلمه‌های شیر شما در طول زمان تبدیل به پنیر شوند. پنیر را روی سطح صافی قرار داده و روی آن جسم سختی بگذارید تا آب آن خارج شود. پس از مدت‌زمان ۵ الی ۶ ساعت پارچه را باز کنید و پنیر را برش بزنید.

مرحله ششم

توجه دانه باشید که به مدت یک ماه پنیر را در آب‌نمک ۱۵% نگهداری کنید تا قابل‌استفاده باشد. چون پنیر روی آب‌نمک قرار می‌گیرد آن را درون ظرف دربسته بگذارید تافاسد نشده و کپک نزند. پنیر خانگی تبریز شما آماده است و حالا می‌توانید یک صبحانه خوشمزه با چای شیرین، نان سنگک داغ، پنیر لیقوان و سبزی و گردو داشته باشید، نوش جان!

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی